Een kunstwerk van Joseph Klibansky is er één van formaat. Doeken van zeven meter vormen geen probleem voor de jonge kunstenaar uit Naarden. Zijn kleurrijk en fantasievol werk siert al menig wand in huis en kantoor in binnen- en buitenland.
Met zijn 24 lentes is hij nog vrij jong, maar nu al heeft Joseph Klibansky (Kaapstad, 1984) zijn eigen galerie, waar alleen door hem gemaakte kunst aan de wanden prijkt. Joseph Klibansky Art opende begin maart officieel de deuren aan de Amsterdamsestraatweg in Naarden. “Het moet de hipste galerie van het Gooi worden”, vertelt de kunstenaar tijdens een rondleiding door zijn nieuwe domein. Dankzij de strakke inrichting oogt de galerie in elk geval trendy. Zelfs aan het toilet is gedacht. Led-verlichting in wisselende kleuren zorgt daar voor steeds een andere sfeer. In een nis is ruimte voor kunst, want ook op het toilet mag je best van kunst genieten, vindt Klibansky.

Hij praat vol enthousiasme over zijn passie: kunst en het creëren daarvan. “Het is mijn leven. Als ik niet slaap, dan denk ik aan kunst. Ik heb veel inspiratie, het ontbreekt mij vaak meer aan tijd. Ik heb een soort black book, waarin ik al mijn ideeën noteer. Daar staan er honderden in. Ik loop ergens en zie dan iets waarna er opeens een idee in mijn hoofd opborrelt: ‘hé als ik daar dit mee doe, dan kan dat een heel surrealistisch effect hebben!” Zijn werk heeft inderdaad iets surrealistisch. Een van zijn creaties toont een stad waarin je New York zou kunnen herkennen. Taxi’s rijden door het beeld, in gezelschap van zwemmende vissen. In een andere stad banen twee torenhoge speelgoedrobots zich een weg door de metropool. Steden vormen een terugkerend thema binnen Klibansky’s oeuvre. Hij wordt dikwijls benaderd door mensen die een portret van een favoriete stad willen. “Bijvoorbeeld Sjanghai en dan ga ik me in die stad verdiepen. Maar ik componeer wel mijn eigen stad.”

De zoon van een Zuid-Afrikaanse vader en Nederlandse moeder is als kunstenaar niet in een hokje te stoppen. In zijn werk combineert Klibansky diverse kunstdisciplines. Hij bewerkt bijvoorbeeld al dan niet zelfgemaakte foto’s in de computer, smelt ze samen op één doek en verrijkt het geheel met verf. Zijn manier van werken is bewerkelijk, zo vertelt hij. “Ik werk minimaal tachtig uur aan één creatie, maar meestal nog veel langer.” Hij neemt een portret van koningin Beatrix als voorbeeld. Een foto van de koningin, met paars haar, wordt omringd door elementen die iets met haar of Nederland te maken hebben, zoals het Paleis op de Dam en de gouden koets. Tientallen losse foto’s vormen samen één geheel. “Die koeien en paarden heb ik er stuk voor stuk in verwerkt.”
Zijn creaties ontstaan grotendeels op de eerste verdieping van de galerie, die als atelier dienst doet. In de vloer zit een luik, waardoor de kunstwerken naar beneden kunnen worden getakeld. Een van de kenmerken van Klibansky’s kunst is namelijk het grote formaat. Al zijn werken zijn groter dan een meter. Om diezelfde reden zit er op de begane grond in de voorgevel een soort garagedeur. Sommige werken passen niet door een gewone deur. “Impact”, antwoordt hij op de vraag waarom zijn werk zo groot is. “Je moet meteen een bepaalde vibe voelen als je ergens binnenkomt waar mijn werk hangt.” Mede dankzij het formaat doet zijn kunst het goed bij bedrijven. Voor een zaak in Breda maakte hij een werk van vijf bij vier meter. “In grote vergaderruimtes hangen ze liever één stuk van vijf meter dan drie kleinere werken.”
Zijn klanten, behalve bedrijven ook particulieren, komen niet alleen uit Nederland, maar ook van ver over de grenzen. Er is veel gebeurd sinds hij enkele jaren geleden op eigen initiatief voor het eerst een expositie hield in de tuin van een kennis en hij dertien stukken verkocht. In Parijs hangt zijn werk in drie galeries, zijn portret van de koningin figureerde in de RTL 4-serie Gooische vrouwen en in 2007 was hij de jongste exposant op de Miljonair Fair in Amsterdam. “Ze wilden er kunst tonen en daarom heb ik me aangemeld”, verklaart hij zijn aanwezigheid. “Ik heb daar veel leuke mensen ontmoet en heb enkele stukken verkocht, onder meer aan iemand uit Dubai die ging trouwen.” Ook was hij in juni van het afgelopen jaar de jongste kunstenaar ooit van wie werk onder de hamer kwam bij Veilinghuis Glerum.

De jonge kunstenaar zit vol ambitie. Zo droomt hij van een expositie bij een gerenommeerd museum en wil hij de Nederlandse kunstscene opfrissen. “Die mag best wat hipper worden, Dan denk ik aan kunstparty’s met loungemuziek, waar mensen met elkaar praten over kunst.” Als voorbeeld noemt hij The Factory van Andy Warhol waar in de jaren ’60 kunstminnend New York samenkwam. “Zo’n scene, maar dan zonder drugs.”
Voor meer informatie: www.josephklibansky.nl
Gepubliceerd in Excellent Leven en Wonen nummer 1 2009.
© Evert-Jan Pol